Avtorica postavitve Saša Bučan in slikarjeva vnukinja Katarina Pražnikar / Foto: Tina Dokl
Z branjem Maleša k njegovi umetnosti
V galeriji slikarjevega imena v Kamniku so predstavili novo postavitev stalne zbirke likovnih del slikarja Mihe Maleša. Poudarek je na pridobitvah zadnjih let, predstavljen pa je tudi izbor iz bogate zbirke del, ki jih je slikar leta 1979 podaril rodnemu mestu in jih hrani Medobčinski muzej Kamnik.
Kamnik – Če že v naslovu, pa tudi v uvodu začnimo z brano besedo. »Zelena kakteja z menoj v ateljeju živi. // Govori in pomaga in slika // in je tudi sicer kot ljudje: // pije in bode // in žeja in raste in sili s posode. // Ah, ta kakteja!« je začetnim verzom in nato nadaljevanju pesmi Umetnikova delavnica, ki jo je zapisal slikar Miha Maleš (1903–1987), prisluhnilo občinstvo na odprtju razstave pretekli četrtek. V povabilu k ogledu nove postavitve stalne zbirke Maleševih likovnih del sta ob spremljavi avtorske glasbe Vladimirja Ristića slikarjeve pesmi in razmišljanja o umetnosti interpretirala kustosinja galerije in razstave Saša Bučan ter sodelavec pri postavitvi Marko Kumer.
V »umetnikovi delavnici« je več kot šest ustvarjalnih desetletij prejšnjega stoletja nastajala in domovala v prvi vrsti seveda likovna, a vsekakor umetnost v najširšem pomenu besede. Leta 1979, ob 750. obletnici prve omembe kamniških meščanov v pisnih virih, je Miha Maleš svojemu domačemu mestu Kamnik podaril 2634 likovnih del iz vseh obdobij svojega ustvarjanja, že naslednje leto pa so v galeriji pripravili prvo razstavo. Ob mnogih priložnostih za predstavitev njegovih del so v galeriji, poimenovani po slikarju, leta 2017 postavili prvo stalno razstavo, ta pa je po sedmih letih iz več razlogov doživela prenovo.
V večjem delu leta je tudi v delu siceršnje stalne Maleševe postavitve bila deloma na ogled precej obsežna razstava Dobre novice!, kot pove Saša Bučan, pa so tudi sicer nameravali prenoviti postavitev zbirke, saj imajo na voljo izjemen nabor slikarjevih umetniških del. »Ni naš namen, da bi bile postavitve zbirk več let enake, želja je, da se občasno spreminjajo oziroma prenavljajo. V depojih imamo raznovrstna likovna dela, ki jih je podaril slikar, zato je prav, da jih občasno v galeriji menjamo in ljudem pokažemo vso razsežnost Maleševega ustvarjanja. Pri tem bomo vztrajali tudi v prihodnje,« poudarja umetnostna zgodovinarka Saša Bučan in kot enega od vzgibov za tokratno prenovo poudari tudi novo pridobitev izpred dobrih dveh let, ko so od njegove zdaj sicer že pokojne hčerke Travice Grešak odkupili obsežen del Maleševe umetniške keramike.
Ta je predstavljena na dveh galerijskih stenah, v tehniki slikanja na keramiko se vidita tudi umetnikovo mojstrstvo in sposobnost hitrega zapisovanja motiva na podlago. »S keramiko se je prvič srečal leta 1935 pri kamniškem izdelovalcu keramike Schnablu, kjer je recimo ustvarjal tudi Maksim Gaspari. To je bila pobuda za umetniško keramiko, ki naj bi bila primerna za okrasje na steni in ne na mizi. Na keramiki zasledimo tudi motiv Spomin na Benetke, ki ga je kasneje ustvaril na sliki, ki je sicer v stalni zbirki Moderne galerije.«
Kot pojasni sogovornica, so za razliko od prejšnje razstave, ki je bila bolj posvečena grafiki in ilustraciji, tokrat v prvi vrsti želeli poudariti Maleševa slikarska dela. Med njimi je pomembno delo Vedeževalec, sicer slika manjšega formata, a sodi v zgodnje obdobje slikarjevega ustvarjanja. »Predstavljamo tudi tapiserijo z naslovom Večerne igre, na nasprotni steni pa je na primer tudi likovno delo, po katerem je ta nastala. Tapiserija je bila sicer razstavljena pred leti v Celju, zdaj je umeščena v tokratno postavitev.«
Odprtja so se udeležili tudi člani širše Maleševe družine, v imenu katerih je spregovorila slikarjeva vnukinja Katarina Pražnikar. »Vnuki smo zelo ponosni na našega deda in lepo je, da se tudi vsem ljubiteljem likovne umetnosti pokaže, kaj vse je naš ded ustvaril. Bil je zelo ustvarjalen in delaven, zato je njegovo umetnost težko pokazati na eni sami razstavi. Morda je način, da bi se na leto, dve dela v galerijski postavitvi menjala, ravno pravšnji, saj pogosteje povprečni obiskovalci ne prihajamo v galerijo,« je povedala Katarina Pražnikar in potrdila, da imajo tudi vnuki v svojih domovih veliko dedovih del, ki so jih izbrali iz njegove umetniške dediščine ali pa jim jih je podarila njihova mama Travica Maleš Grešak.
Nova postavitev v Galeriji Miha Maleš je nedvomno še en dokaz, kako pomemben in ustvarjalen je bil njihov rojak.