Kmet Andrej Jeraj iz Vodic je prejel priznanje za drugo mesto pri doseganju kakovosti mleka. / Foto: Tina Dokl
Potrošnikom pomembna predvsem cena, ne poreklo
V Ljubljanskih mlekarnah ugotavljajo, da se konkurenčnost slovenskih mlečnih izdelkov v primerjavi z izdelki iz držav z nižjimi proizvodnimi stroški vse bolj zmanjšuje. Potrošniki pri nakupu ne gledajo na poreklo, ampak predvsem na ceno.
Šobec – Ljubljanske mlekarne, ki so največja mlekarna in največji odkupovalec surovega mleka v Sloveniji, so na nedavnem srečanju z dobavitelji mleka razglasile zmagovalce v izboru za naj hlev in podelile nagrade kmetijam, od katerih so v kvotnem letu 2023/2024 odkupile največ mleka in najbolj kakovostno mleko, predstavile pa so tudi aktualne razmere v mlekarstvu.
»To, da se nahajamo v zelo turbulentnem obdobju, ni novica, a kar je v zadnjem obdobju drugače, je to, da se konkurenčnost slovenskih mlečnih izdelkov močno zmanjšuje. Ko govorimo o mlečni verigi, vedno začnemo pri kmetu, nato nadaljujemo v večini primerov z zadrugo, mlekarno in trgovino, velikokrat pa pozabimo, da je zadnji, ključni del te verige potrošnik. In potrošnik je kralj, on je tisti, ki se na koncu odloči, ali bo izdelek kupil ali ne,« je dejal direktor Tomaž Žnidarič in potlej predstavil aktualne nakupovalne trende slovenskih potrošnikov. Kot je dejal, potrošniki pri nakupih vse bolj gledajo le na ceno, ne pa na poreklo izdelka, zato raje kot po mlečnih izdelkih, narejenih v Sloveniji in iz slovenskega mleka, posegajo po cenejših izdelkih, ki so narejeni na Poljskem, Slovaškem, Madžarskem, Hrvaškem, v Srbiji … V Ljubljanskih mlekarnah ugotavljajo, da so izdelki iz teh držav lahko cenejši zato, ker so stroški dela in energije, davčne obremenitve, okoljske dajatve in stroški izpolnjevanja kakovostnih standardov v Sloveniji mnogo višji kot v omenjenih državah, hkrati pa država opušča ozaveščanje slovenskega potrošnika, kako pomembno je, da kupujejo slovenske živilske izdelke. Kot je dejal Tomaž Žnidarič, je pred vsemi deležniki mlečne verige zdaj velik izziv, kako slovenske mlečne izdelke na trgovskih policah ohraniti konkurenčne in mamljive za slovenskega potrošnika, pri tem pa bo vsak deležnik moral opraviti svoj del »posla«: kmetje z učinkovito in produktivno prirejo visoko kakovostnega mleka, zadruge z razumevanjem stabilnosti in urejenosti trga, mlekarne s strateškim partnerstvom s kmeti in zadrugami, s plačevanjem mleka po konkurenčni ceni ter proizvajanjem kakovostnih in inovativnih mlečnih izdelkov, trgovci pa s tem, da namenijo na policah dovolj prostora slovenskim izdelkom. Pomembna je tudi vloga države, da vzpostavi konkurenčno ekonomsko okolje in da že v vrtcih in šolah začne ozaveščati prebivalstvo o pomenu lokalnih prehranskih verig.